top of page

Къде са ми детските книжки...


2 април е Международен ден на детската книга и рожден ден на Ханс Кристиан Андерсен. Затова и бих се радвала да се отправите заедно с мен на една разходка из спомените и любимите ми детски четива!

Разбира се, те са много повече от тези пет, но като за публикация, спретната набързо и чак на края на деня, ще трябва да огранича броя значително повече, отколкото ми се иска.

Затова, ето кои са детските книги, оставили (може би) най-дълбока следа в съзнанието ми:

1. "Малкият принц" - Антоан Дьо Сент-Екзюпери

Клише или пък не, тази книга наистина пробуди любов в мен още при първия прочит преди повече от 20 години и заслужено стои на корицата на тази публикация. А кой знае - може би именно от нея произлиза подсъзнателно и възхищението ми към лисиците, усмивките ми към розите и зрънцата креативност, които се опитвам да проявявам всеки ден. Нали знаете - разликата между шапка и боа, погълнала слон, не е много - тя е всичко!

2. "Братята с лъвските сърца" - Астрид Линдгрен

Когато бях малка, тази книга не беше толкова популярна колкото в момента - особено пък на фона на най-известната детска книга на писателката с шведски произход. За сметка на това, поне на мен, ми е много по-любима.

Часовете, прекарани над препрочитанията на тази книжка са ме дарили с безкрайно количество вълнения, а като най-ценна нейна характеристика смятам това, че вдъхва изключително много надежда - във всяко едно отношение.

3. "Стас и Нели" - Хенрих Сенкевич

Тази книга не е точно детска - по-скоро минава към детско-юношеската литература, но буквално завинаги ще остане в сърцето ми като едно от най-любимите ми четива, а и съм я чела по-скоро на детска възраст за първи път. Две деца, пълни с надежда, пътешествие, опасности, оцеляване - че и хубав край! Хенрих Сенкевич събира в страниците на романа толкова много, че чак е трудно да се опише само с няколко изречения!

4. "Островът на съкровищата" - Робърт Луис Стивънсън

Ако все още не сте усетили, имам сериозен афинитет към приключенската литература - и то още от ранните си детски години! Прекарвах часове наред, зачетена в тази магическа история за пирати и съкровища. Естествено, преди години детският ми ум не е преценил, че всъщност най-ценната част от нея е развитието на героите и израстването им, но от сегашна гледна точка го оценявам може би най-много.

5. "Двойната Лотхен" - Ерих Кестнер

Екранизирана като комедия, подготвяна на постановки, дори адаптирана на сериал, ако не се лъжа, "Двойната Лотхен" е много класическа история за близначки, разделени от разведените си родители и израстнали разделени, които се срещат на летен лагер. И докато в днешно време такава история е невъзможно да се развие с бавен темп и двете девойки незабелязано да се разменят при наличието на социални мрежи и модерни технологии, Луиза и Лоте увличат с лудориите си и желанието си да съберат родителите си отново - въпреки километрите, които ги делят. А само като допълнение, тази история крие и топъл детски спомен за мен, свързан с със скъпа приятелка именно от детството.

Кои са детските книги, които ще останат във вашето съзнание завинаги?

Иска ми се да ги споделите в коментар във Facebook или Instagram, затова ме последвайте:

Facebook: Written in Ink

bottom of page