top of page

"Двор от скреж и звездна светлина" - Сара Дж. Маас


Здравейте отново, четящи!

Днес съм решила да ви поговоря мъничко за "Двор от скреж и звездна светлина" на Сара Дж. Маас (издава "Егмонт") - четвъртата книга от поредицата за Фейра и спътниците ѝ.

Моята оценка: ⭐⭐⭐⭐

На първо място е важно да кажа, че я прочетох веднага след "Двор от крила и разруха", но отново, реалният живот малко се намеси в плановете ми за написване на ревюто и то се забави с повече от месец (отново). А ако ви е интересно, тук можете да намерите мненията ми за останалите книги:

📚 "Двор от рози и бодли" - тук

📚 "Двор от мъгла и ярост" - тук

📚 "Двор от крила и разруха" - тук

Преди да започна да чета книгата срещнах доста противоречиви мнения за нея - много хора не я бяха харесали, а пък, както знаете, аз се качих малко късно на влака към Притиан. Затова и подходих с малко повече предубеждение, но изненадващо и за мен самата, изданието дойде за мен по-скоро като заключение на историята на Фейра и Рисанд, отколкото като разочарование. Сега ще ви разкажа и защо.

В края на "Двор от крила и разруха" едва можехме да си поемем дъх от напрежение - войната и нейната цена, във всяко отношение, саможертвата на Рис, огромната болка на Фейра, Неста и Илейн и толкова много политически детайли, които тънеха в абсолютна тъмнина. Като цяло, съдбата на Притиан, въпреки края на сраженията, всъщност изобщо не бе решена. Все пак, владетелите не бяха забравили нито вековните си задкулисни игри, нито това, което се наложи да пожертват по време на епичния сблъсък с Хиберн.

Започвам именно с това, защото за мен това беше солидната основа, върху която стъпих в съзнанието си, когато започнах да чета "Двор от скреж и звездна светлина". Именно епичността и големината на събитието някъде там, между редовете, измежду човешките и елфските съдби, засегнати във всяка битка, измежду тъгата и подтика за продължаване на пътя напред ми направи изключително впечатление на толкова много нива. И именно в тази светлина е сюжетът на тази книга.

Изданието е далеч по-кратко от останалите, но за мен има образът на равносметка. Ценното в него, в моите очи, е че засяга както важни за историята сюжетни линии, така и теми с особено значение, като посттравматичния стрес от войната и различните му вариации при героите спрямо техния живот преди битките, характера им и начина, по който се приспособяват към настоящето. Тук особено интересни са съдбите на Илейн и Неста, както и на Касиан и Лусиен. Ще хвърля мъничко светлина над това, като кажа, че двете сестри имат коренно противоположни реакции и методи за справяне със съдбите си, пред Касиан стоят много сериозни предизвикателства в рамките на вътрешен военен конфликт, а Лусиен не е част от никой двор и дори не подозира за истинското си потекло (честно казано много се надявам това да излезе наяве в някоя от следващите книги).

Разбира се, въпреки позитивните ми впечатления, има едно НО...

За съжаление трябва да се съглася с мнението на доста разочаровани хора, че някои детайли, с които Сара Дж. Маас ни запознава от ежедневието и живота на елфите не са особено необходими. Въпреки това, съм склонна да дам 4 звезди на изданието и да ви оставя и сами да прецените за себе си дали това е вашата книга или не.

Разбира се, много зависи кой какво точно търси да открие в нея - любовни отношения, политически интриги, военни действия, стратегии... или просто малка допълнителна сцена зад кулисите на театъра на Фейра и Рис - нещо, което рядко получаваме след грандиозен финал като този, получен в "Двор от крила и разруха".

Прочетохте ли я или още се колебаете дали да я разтворите?

bottom of page